Sova utan blöja

Vi försökte redan förra sommaren när Bell var 2, nästan 3år att sluta med blöjor. Det gick inte alls. Hon var inte redo för 5öre! Hon blev arg, ledsen eller hysterisk bara vi nämnde potta, toalett eller trosor. 

En varm dag i våras bestämde jag en morgon att idag åker vi till dagis utan blöja på. Bell protesterade men jag satte ner hela foten. När vi åkte till dagis (ja jag vet att det heter förskola) så pratade vi om att hon ibland blir röd i snippan och då är det bra att lufta utan blöja. Hon sa att hon skulle vara utan blöja en stund. 

Jag berättade för personalen vad vi pratat om och bad dem också pressa lite vänligt men bestämt. 

Vi kämpade varje dag men så plötsligt var det som att vända på en hand, efter vi haft en spelande potta ett tag. Hon skippade helt potta och gick nu plötsligt på toaletten vare sig hon gjorde nr1 eller nr2. 

Vi har pratat under semestern om att snart även kommer kunna vara utan blöja på natten. Hon är så glad och stolt över detta faktum. 

Igår bestämde gemensamt att vi skulle prova. Jag bäddade med frotélakan med plast på baksidan för säkerhets skull. Hon kissade precis innan hon la sig och hon så sov hela natten. 

På morgonen kl.07 kom hon in och la sig hos oss. Då var jag så trött så jag hade inte en tanke på att hon var utan blöja. När vi vaknade tittade hon på mig och sa "Mamma jag ska bara gå och kissa." Duktiga unge!

På dagen lyfte hon Bertzil för första gången. "Titta jag lyfter min katt Bertzil! Det är bara för att jag är så stor nu. Jag sover utan blöja." :)



Kommentera här: