Bell lindar pappa kring lillfingret

Jaha, då har dagen kommit när Bell medvetet lindar sin pappa runt lillfingret...
 
Innan vi fick barn berättade alla om att första barnet ofta får göra lite som de vill, man är inte lika benhård. Man siade också om att efter som vi inte längre är purunga, har väntat, hoppats och längtat så länge så skulle vi vara försiktiga med att skämma bort henne. Vi gjorde oss själva bara en björntjänst.
 
Jag måste nog säga själv, att vi varit hyffsat duktiga på "skämmabortfronten".
Ett nej betyder (oftast) ett nej. Härom dagen la hon sig ner på golvet i affären för första gången och sparkade och skrek något ohörbart om godis. Hon skrek så högt och sparkade så infernaliskt att det istället blev komiskt. En kvinna gick förbi och log lite i smyg, ett barn tittade fram bakom en hylla och pekade på Bell så hans mamma skulle titta och en farbror gick förbi henne och sa att det inte alltid är lätt här i livet.
 
Jag stod lugnt och tittade på henne och svarade att det inte var lördag och att om man skriker och gråter så får man absolut inget godis. Hon lugnade sig och vi gick sedan och betalade vår mat. När lördagen kom så sa jag att efter hon ätit lunch så skulle hon få en godisöverraskning. Hon slängde i sig hälften av lunchen och talade om för mig att hon nu skulle få sitt godis. Jag sa till henne att hon måste äta upp all sin mat. Hon tittade först på maten, sedan på mig och så började hon gnälla för att sedan övergå till gråt. Jag tittade på henne men innan jag hunnit öppna munnen för att igen tala om vad som gällde så tvärtystnade hon och sa "Jag ska inte gråta mamma då får jag inget godis."  Älskade unge! ♥
 
Men ibland så smälter både mamma och pappa för hennes blickar om olika saker hon vill ha.
 
Vi middagsbordet (första middagen ute i solen på altanen!) igår så fick vi till vår förvåning (och med ett hjärtligt skratt) bevittna hur hon för första gången medvetet lindade sin pappa runt lillfingret.
 
"Pappa, följ mig till mitt rum. Jag vill hämta mina bilar." 
"Du kan hämta dem själv älskling, pappa äter."
"Nej, du SKA följa mig."
"Pappa vill äta upp sin mat först. Du hittar till ditt rum. Hämta
sakerna så leker vi när jag ätit upp." 
"Snälla snälla snälla snälla snääääälla pappa!"
 
Om han hämtade bilarna?
En bild säger mer än tusen ord va?  ;)
 
xx
 
 
 

Kommentera här: