Förstoppning

Det är så jobbigt när hon har ont. Det gör ont i oss. Alla som har barn vet hur man gärna, med glädje, skulle ta över det onda från barnet. 

Isabel har nästan från början bajsat med väldigt långa mellanrum. Det vanliga är 7-11 dagars mellanrum. Det har inte varit något problem så länge hon bara ätit bröstmjölk då bröstmjölk inte innehåller några slaggprodukter. Kroppen tar till sig det den behöver och barnet bajsar ut resten. Men nu när hon har börjat äta puréer och mild havregröt så behöver hon bajsa. Tyvärr har inte kroppen förstått detta och nu har det hela slutat i förstoppning.

Det började med att jag tyckte att det gick alldeles för lång tid mellan blajblöjorna och frågade BVC om råd. Bea sa att jag skulle prova med 2 tsk Katrinplommon tre gånger om dagen och låta henne dricka vatten till måltiderna. Det hände ingenting och så en kväll fick hon rejält ont i magen och vi fick en läkartid nästa dag. Doktor Erik Sellin skrev ut Laktulos, ett läkemedel som hon ska svälja och som binder vatten i tarmarna så de vidgas och gör hela processen lättare.

Vi fortsatte samtidigt med Katrinplommon ett par dagar men tyvärr hände fortfarande ingenting så jag ringde doktor Erik igen som skrev ut Resulax. Vi åkte hem och provade. Effekten kom efter bara ett par minuter. Hon började gråta för även om medlet hjälper till så blir inte bajset löst och det gör ont på henne ändå. Lilla lilla kråkan.

Efter detta, som vi gjorde förra veckan så har det varit lugnt. Vi har hela tiden fortatt med Lakulos och Katrinplommon men inget mera blaj har kommit. Idag märktes det på henne igen att det inte var en toppendag så pappa och jag bestämde oss för att ge henne en Resulax till. Denna gång kom det mer men även denna gång hade hon svårt att få ut det och hon grät och hade ont. Jag måste ringa igen imorgon. Ska det verkligen vara så här?

Läkaren sa att det är många barn som har så här i början när de övergår från bröstmjölk till barnmat. De kan behöva hjälp av t.ex. Lakutlos ett tag men det kommer bli bättre. Jag vill i alla fall ringa imorgon. Man får ju onda tankar. Tänk om hon är laktosintolerant eller gluten?

Jag börjar med att ringa imorgon och försöker att inte hetsa upp mig och oroa mig innan.

Kram på er
xx


Det är skönt att få lite sällskap av Bertzil när man är trött och ledsen.


Kommentera här: