Fina naglar

Semester och dags för en road trip. Målet är Kristiansand i Norge men att köra så långt med Bell blir nog jobbigt för henne. Så vi bestämde oss för att göra små stopp på vägen, passa på att träffa nära och kära.

Jag sitter här på morgonkvisten och gör mina naglar semesterfina. Bell tittar på mig och frågar vad jag gör. Jag talar om att mamma gör sig fin. Hon svara (såklart!) att hon också vill vara fin.

Hon har fått sina naglar målade ett par gånger nu när hon börjar bli lite större. Jag har sökt info på nätet men inte läst någonstans att det skulle vara skadligt eller farligt för små barn att ha nagellack. Men fram till nu har jag ändå känt en viss oro, naglarna är ju så tunna på små barn. Jag kanske är larvig men tycker kanske också att man kan vänta, se fram emot saker tills man blir lite större.

Jag var på Visfestivalen i Västervik förra veckan och köpte "överraskning" till Bell. (Hon är galen i överraskningar just nu.) När hon nu sa att hon också vill vara fin så fick hon överraskningen. En liten karta med små klistermärken med blommor.

Nu är hon så stolt över sina små blommor och känner sig också semesterfin :)

1 Eva:

skriven

jättefina klistermärken – smart alternativ till nagellak.
Jag har själv gått över till vattenbaserat nagellack. både det och de removers man då använder känns bättre än konventionella diton tycker jag.
Googla på vattenbaserat nagellack så ser du olika märken (några som jag kommer på så här på rak arm är Acquarella, Scotch naturals, Suncoat, Piggy paint).

Svar: Tack för tipset! =)
Veronica

2 Erika:

skriven

Hej. Känner igen din oro. Har själv haftsvårt att skilja på vad som är överdriven oro och vad som jag faktiskt bör se upp med.
En grundregel som jag tagit till mig är att det mesta som faktiskt är skadligt luktar en hel del. Nagellack hamnar ju då lätt i den kategorin och jag har då fått leta reda på mer matnyttig info. Skulle absolut avråda från att använda "vanliga " lack och istället satsa på något liknade i länken nedan
http://www.softskin.se/produkt/Hopscotch-Kids-Strawberry-Shortcake-Huckleberry-Pie-Vattenbaserat-Nagellack-14-ml
Hittade en del info nu när jag Googlade men tror du lättast hittar den info som du söker om du letar på de ämnen som står i min bifogade länk. Toluen å tungmetaller mm

Svar: Det är väl just det som jag också tänkt =)
Veronica

Kommentera här: