Hål i öronen

Bell har tidigare frågat mig om när jag tog hål i öronen. Jag talade om att jag var 7år och att jag tycker att hon kan vänta lite. "Jag ska ta när jag är 10år." 

Jag läste mellan raderna att det var för att hon tyckte att det lät lite läskigt. Igår var vi inne på en affär och hon tittade på smycket och hårgrejer. Där stod en hög stol i silver och på  den satt en prinsessnalle. Bell undrade varför den satt där och jag berättade att man får gosa med den när man gör hål i öronen. 

Hon berättade då att en kompis på förskolan har gjort hål i öronen. "Det är så fint." Skulle du också vilja ha örhängen? Vad tycker du mamma? Jag tycker att du kan vänta men det är många barn som är 5-6 år som gör så du får om du vill. Du får bestämma själv. 

Hon gick runt i affären, tittade på annat och funderade. Jag pratade med tjejerna och frågade om de hade tid båda två så de kunde göra hål på var sitt öra samtidigt. Det kunde de. Nu började jag bli lite nervös, skulle min lilla tjej göra hål i örnen? Vad hände, hur kunde hon bli så stor så fort?!

Efter en stund kom hon med ett gosedjur och frågade om hon kunde få det efteråt om hon blev ledsen. Jag bekräftade att hon skulle få den och en massa kramar om hon skulle bli ledsen. Hon hade funderingar kring hur ont det skulle göra och vi pratade om det. 

Jag var helt säker på att hon skulle backa och säga att hon ville göra det en annan dag. Men icke, hon hoppade upp i hem höga stolen och satte prinsessnallen bredvid sig. Jag fyllde i ett formulär och personalen berättade om hur vi skulle sköta det efteråt. 

En, två, tre - tjoff!

Bell började gråta, tårarna rullade ner för hennes kinder. Jag lyfte upp henne och höll om henne, torkade hennes tårar och gick till en spegel. Vi satt på huk och tittade på hennes nytagna hål och örhängena som hon själv valt. En liten blomma med stenar i regnbågens färger. 

Hon reste sig från mitt knä, gick närmare spegeln och tittade länge på öronen. "Mamma, jag älskar mina örhängen."  (Puh!)
xx









Kommentera här: