Fika

Fika är väldigt svenskt, kanske inte just att man sitter och tar en kaffe tillsammans. Men att man fikar, äter bullar, kakor och sitter länge och pratar. Umgås. Även ordet "fika" är oerhört svenskt. Ja, det är klart att det är ett svenskt ord vi bor ju i Sverige. Vad jag menar är att det är svårt att förklara "fika" för någon icke svensk.

När min engelske kompis Martin flyttade hit så tror jag att ett av de första orden han lärde sig var fika. Han frågade om det var samma som "Take a coffee"? Njaaa... Jag försökte förklara och sa när han har fikat ett par gånger så kommer han förstå.

Jag och Isabel umgicks med hennes farmor & farfar igår och då fikade vi självklart. Tror det var Bells första riktiga möte med fika. Hon tyckte det var superspännande. Fram för mer fika!

Hoppas ni får ett riktigt skönt fredagsmyyyyys!  xx


"Kaffemugg? Detta? Coooool"

Kommentera här: