Rutinultraljudet visade på SUA - bara en artär i naveln

I torsdags var vi på Akademiska och gjorde rutinultraljudet. Det är vid detta besök barnmorska går igenom hela barnet och kontrollerar att allt ser bra ut. Hon mäter t.ex. huvudet och lårbenet och jämför dessa. Kontrollerar att propositionerna stämmer överens. De tittar också på magsäck, hjärta, hjärna och urinblåsa. 

Då vår bäbis tryckte in sig i ett hörn så fick den en oval huvudform och hon kunde inte mäta ordentligt. Hon hittade också bara en artär i navelsträngen och en ven. Det skall finnas två artärer och en ven. Detta gjorde att hon bokade in oss på ett läkarbesök för en extra titt.

Igår var vi där och läkaren gjorde ultraljudet igen och kom fram till att huvudmåttet är normalt men att det saknas en artär. Läkaren är av den äldre generationen, lite stram och väldigt kortfattad. Är inte på något sätt pedagogisk i sina uttalanden. Han talade om att de vill ha lite mer uppsikt på oss med fler kontroller.

Varför då? Vad betyder detta?, frågade jag. Jaaa... Det kan leda till att barnet får missbildningar i t.ex. på hjärtat, urinblåsan eller kromosomavvikelser. Han har bokat in oss till en barnhjärtläkare, förmodligen när bäbisen är i vecka 20-22. Han sa också att det är viktigt att kontrollera barnets storlek varje månad med ett ultraljud så att man ser att barnet har vuxit som det ska, att det får tillräckligt med näring då det bara finns en artär.

Jag kände mig väldigt vilsen, rädd och ledsen när vi åkte hem. Vad betydde detta? Vilka risker fanns? Satt sedan hela dagen och sökte information kring detta på internet. Jag vet att det är på både gott och ont, för man hittar väldigt mycket negativt och saker som skapar mer oro. Men jag känner ändå nu att jag har mer kött på benen. Har mer fakta och förstår lite mer vad det handlar om.

Tillståndet/sjukdommen kallas SUA, single umbilical artery. Det drabbar 1 av 100 barn som föds. Tyvärr hittade jag inte alls mycket info på svenska. Men i USA har man forskat en hel del kring detta och där fanns en del att läsa. Riskerna är många men om barnet inte har några avvikelser på ultraljudet så är chansen stor att barnet föds friskt. De hittar inget ovanlig med vår bäbis så vi håller tummarna att ultraljudet på hjärtat kommer vara bra och att den lille kommer växa som den ska. En annan risk är även att att barnet kan födas antingen för tidigt eller att den är mindre än vanlig när den föds.

Jag har läst mycket fakta nu och om risker men även om mammor som skriver och berättar om hur deras barn haft bara en artär och hur de idag efter födseln mår bra och är friska. Läkarna idag är också väldigt duktiga på riktigt små barn, många fel går att operera när barnet är fött, så som urinblåsan eller hjärat.

Jag har ju varit en hönsmamma under hela graviditeten och oroat mig för allt, och nu ställs jag verkligen på prov. Måste försöka se framåt och vara positiv. Vi har två delmål nu 1) Att rackarungen har följt kurvan och vuxit som den ska vid nästa ultraljud den 3 maj. 2) Att barnhjärtläkaren säger att allt ser bra ut på ultraljudet han ska göra.

Kram från en orolig och otroligt förkyld blivande mamma

Ps. Vi vet fortfarande inte om det är en kille eller tjej. John sa att om läkaren såg så fick han gärna berätta.
"Ja, OM jag ser, för jag tänker inte leta." 
Ja, ja. Så kan det gå, när inte haspen är på =) Kram igen


 

1 Linda:

skriven

Vilken mupp läkare.. även om dom e gamla och gaggiga borde dom ju gå liter kurser varje år hur man bemöter folk :p

xx

2 Frida:

skriven

Hej söt!

Förstår att du är orolig men jag håller tummarna och med en sån glad, söt och positiv mamma så kommer det bli en underbar tjej!!!!! ;)

Tänker på er!

POK

3 Sassa:

skriven

Lilla Gumman, jag förstår oron och nervositeten och känner mig lite trött på opedagogiska läkare. Vet du vad min magkänsla säger....jo, att allt kommer att bli jättebra, det kommer att bli så som det är tänkt att det ska vara. (Du ska veta att jag har stor mage så den bör vara att lita på!) Håll ihop vännen och tro det bästa. Det kommer bli en levnadsglad rackarunge.

4 Fanny:

skriven

Klart HAN mår fint därinne Veronica!

Tänk, våra bebisar kan bli polare när dom ploppat ut!



Kram

5 marie:

skriven

Hejsan,



Jag hamnade på din sida efter att ha sökt på en artär i navelsträngen. Jag fick också den diagnosen idag. Och börjar blir jätte orolig. Gråter medans jag läser ditt inlägg.




Svar: Hej Marie.Hur går det för er? <3
Veronica

Kommentera här: